Studenci PW zbudowali silnik rakietowy na paliwo ciekłe

Autor 23/05/18 Nauka Brak komentarzy

Silnik rakietowy na paliwo ciekłe zbudowali członkowie jednego z kół naukowych działających na Politechnice Warszawskiej – informuje uczelnia. Pierwszy test urządzenia odbył się na początku maja.

Jak informuje na swojej stronie Politechnika Warszawska, kilkuosobowa grupa studentów z Koła Naukowego Napędów MELprop pracowała nad silnikiem trzy lata. To pierwszy taki silnik na Politechnice Warszawskiej i jeden z pierwszych w Polsce – podkreśla cytowany w komunikacie główny konstruktor urządzenia Aleksander Gorgeri.

Przeprowadzaliśmy obliczenia, symulacje, analizy, krok po kroku sprawdzaliśmy każdy podsystem i dopiero, kiedy byliśmy pewni, że wszystkie działają, zorganizowaliśmy pełny test – opowiada Gorgeri.

Pierwszy test silnika odbył się na początku maja. W silniku stworzonym przez warszawskich studentów jako paliwo wykorzystywana jest kerozyna (paliwo wykorzystywane w odrzutowcach), a jako utleniacz – podtlenek azotu (gaz rozweselający). Silnik może pracować nawet przez 20 sekund, generując ciąg rzędu 500N – co wystarczy do napędzenia rakiety. Ze względów bezpieczeństwa pierwszy test przeprowadzony został jednak przy nieco zredukowanych parametrach.

W silnikach rakietowych na paliwo ciekłe wykorzystuje się ciekły lub gazowy utleniacz i płynne paliwo jako reduktor. Takie urządzenia są bardziej złożone niż silniki na paliwo stałe. Co ważne, są też jednak od nich wydajniejsze i bezpieczniejsze, bo w ich przypadku można kontrolować proces spalania.

Nasz silnik to demonstrator technologii – mówi Aleksander Gorgeri. Nie jest to produkt już gotowy do użytku w przemyśle kosmicznym. Stosunkowo niskim kosztem jesteśmy jednak w stanie udoskonalić technologię, żeby można ją w pełni wykorzystać. Najtrudniejszy krok, czyli zbudowanie działającego silnika mamy już za sobą – podkreśla. W najbliższym czasie studenci będą pracować nad wprowadzeniem do silnika niezbędnych modyfikacji – takich, jak np. ograniczenie jego masy – i wykonaniem kolejnych testów. Ostatecznym celem jest bowiem przystosowanie silnika do wykorzystania w rakiecie.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

PODOBNE POSTY

Odpowiedz