Pierwszy polski silnik rakietowy na paliwo ciekłe

Autor 29/08/17 Nauka Brak komentarzy

Sukcesem zakończył się pełny test pierwszego w Polsce pełnowymiarowego silnika rakietowego na ciekły materiał pędny, zdolnego do samodzielnej pracy na pokładzie rakiety.

Twórcami Zawiszy – silnika na paliwo ciekłe – są studenci z koła naukowego AGH Space Systems. Prace nad projektem rozpoczęli na początku 2016 r. O postępach w pracach nad rakietą informowali na wielu wydarzeniach w kraju i za granicą, np. na konferencji naukowej EUCASS w Mediolanie czy w ośrodku badawczym CERN w Genewie.

Silniki na paliwo ciekłe są ogromnie popularne w branży kosmicznej z uwagi na swoje osiągi i skalowalność – tłumaczą w przesłanym PAP komunikacie studenci z AGH Space Systems. Stworzona przez nich konstrukcja jest pierwszą tego typu maszyną w Polsce, która wyszła poza testy laboratoryjne. Silnik rakiety wytwarza 100 kg siły ciągu, a jako paliwo wykorzystuje alkohol. Jego twórcy podkreślają, że nowością w opracowanej przez nich konstrukcji jest zastosowanie podtlenku azotu jako utleniacza – powstałe wcześniej tego typu prototypy nie były bowiem instalowane w rakietach.

W nadchodzącym roku akademickim studenci z AGH Space Systems planują zbudowanie pierwszej w Polsce rakiety na paliwo ciekłe. Ponadto, chcą też zawalczyć o studenckie mistrzostwo świata w inżynierii rakietowej w prestiżowym konkursie technologii rakietowych Spaceport America Cup, który odbędzie się w czerwcu 2018 r. Konkurs wspierany jest przez czołowe firmy kosmiczne, m.in. SpaceX, Blue Origin czy United Launch Alliance.

Koło naukowe AGH Space Systems istnieje od 2014 roku. Jego członkowie specjalizują się w rozwijaniu technologii przemysłu kosmicznego, w szczególności zaś w budowie rakiet, satelitów, sond kosmicznych oraz łazików marsjańskich. Ekipa zdobywała już nagrody na takich międzynarodowych zawodach jak CanSat Competition 2015, Global Space Balloon Challenge czy European Rover Challenge.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

PODOBNE POSTY

Odpowiedz