Nowoczesne technologie pomogą w edukacji europejskich postaw obywatelskich

Autor 21/06/18 Nauka Brak komentarzy

Interaktywne, trójwymiarowe wirtualne środowisko edukacyjne, seria e-booków czy internetowy program edukacyjny powstaną w ramach międzynarodowego projektu realizowanego m.in. przez uczelnie z Polski, Wielkiej Brytanii i Cypru. Ma to pomóc w edukacji europejskich postaw obywatelskich.

Koordynatorem projektu EUCiTEC (Inspiring European Citizenship Through Educational Technology – Rozwój europejskich postaw obywatelskich poprzez wykorzystanie technologii edukacyjnych) jest University of Hull z Wielkiej Brytanii. Bierze w nim udział osiem innych podmiotów edukacyjnych z Polski, Wielkiej Brytanii i Cypru, w tym Uniwersytet Łódzki i działające przy nim liceum.

Jak podkreśla Monika Chmielecka w Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ, głównym celem projektu jest wsparcie dla nauczycieli, trenerów, wykładowców akademickich w zdobywaniu umiejętności i kwalifikacji na miarę XXI wieku.

Zależy nam na tym, aby pedagodzy potrafili w ciekawy i kreatywny sposób wykorzystywać technologie cyfrowe, które pozwolą im zmienić dotychczasowe praktyki pedagogiczne. Chcemy również opracować takie materiały cyfrowe, które będą bardziej angażujące dla uczniów i na nich skoncentrowane – podkreśla Monika Chmielecka, koordynator projektu na łódzkiej uczelni.

Wśród przygotowywanych narzędzi cyfrowych dla nauczycieli i osób szkolących nauczycieli znajdą się m.in. interaktywne, trójwymiarowe wirtualne środowisko edukacyjne oraz seria e-booków z przykładami nowych metod pedagogicznych, uwzględniających opracowywanie własnych treści cyfrowych i kształtujących postawy obywatelskie.

Powstanie także internetowy program edukacyjny i szkoleniowy. Dodatkowo opracowany zostanie kurs online (iTunesU) wspierający potencjalnych uczestników projektu oraz użytkowników końcowych materiałów i źródeł opracowanych w jego ramach. Dla uczniów powstanie zaś zestaw e-booków z przykładami ukazującymi, w jaki sposób mogą oni tworzyć własne treści cyfrowe dotyczące europejskich postaw obywatelskich oraz istotnych kwestii związanych ze społeczeństwem obywatelskim, a także jaki wpływ może mieć połączenie technologii i edukacji skoncentrowanej na uczniu na tradycyjne metody pedagogiczne.

Osoby szkolące nauczycieli, we współpracy z nimi, opracują trzy e-booki z przykładami i przetestują je przy współudziale szkół partnerskich i mentorów. Pokażą również, jak można wykorzystać technologie cyfrowe w umacnianiu wspólnych wartości niezależnie od odmiennych uwarunkowań kulturowych, religijnych i narodowych – wyjaśniła.

E-booki będą zawierały przykłady wykorzystania technologii cyfrowych do zachęcenia uczniów, aby postrzegali kwestie społeczne i kulturowe w sposób promujący demokratyczne wartości i zachowania. Do nauczycieli akademickich będzie adresowany zestaw profesjonalnych prezentacji konferencyjnych, artykuły w czasopismach akademickich i wystawy.

Całość projektu wesprze interaktywna strona internetowa, która zostanie użyta do publikowania i rozpowszechniania informacji o działaniach w ramach projektu i w której skład będzie wchodził blog aktualizowany przez wszystkich partnerów projektu. Zaś dedykowany kanał YouTube posłuży m.in. do publikowania filmów instruktażowych dotyczących europejskiej edukacji obywatelskiej. Organizatorzy twierdzą, że dzięki projektowi nauczyciele oraz uczniowie z kilku krajów otrzymają wysokiej jakości treści edukacyjne, uwzględniające złożoności uwarunkowań narodowych czy odmienne systemy edukacyjne.

Pozwoli to również na doskonalenie kształcenia nauczycieli, którzy zyskają dodatkowe wsparcie i kompetencje niezbędne do pracy ze zróżnicowanymi kulturowo grupami uczniów, w tym z emigrantami lub mniejszościami narodowymi – podkreśliła Chmielecka.

Projekt, który finansowany jest z programu ERASMUS+, zakończy się w 2020 roku.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Odpowiedz