Minecraft wyszkoli sztuczną inteligencję

Zwolennicy teorii spiskowych obawiają się, że wojskowe eksperymenty ze sztuczną inteligencją doprowadzą do zniszczenia ludzkości. Ale naszym pogromcą może okazać się Minecraft.

Badania nad sztuczną inteligencją (AI) na szeroką skalę prowadzi wiele firm. W ostatnich dniach zrobiło się głośno o firmie DeepMind należącej do Google, której AI trzykrotnie pokonało mistrza świata w grze Go i dopiero za czwartym podejściem uległa ludzkiemu zawodnikowi. Wkrótce głośno zrobi się o Minecrafcie.

Wszystko za sprawą ambitnego planu Microsoftu, który chce wystawić sztuczną inteligencję na prawdziwą próbę: nauczyć ją grać w skomplikowane gry, by podejmowała bardziej abstrakcyjne decyzje.

Minecraft to doskonała platforma dla tego typu badań, gdyż dysponuje bardzo otwartym światem. Możesz grać w trybie przetrwania, toczyć „bitwy budowlane” z przyjaciółki, możesz uczyć się a nawet implementować własne gry. To niezwykle fascynujące miejsce dla sztucznej inteligencji, gdyż pozwoli nam tworzyć gry wykraczające ponad obecne możliwości – mówi Katja Hofmann, jedna z badaczek w laboratorium Microsoftu.

Hofmann wraz ze swoimi współpracownikami stworzyła na potrzeby projektu otwartą platformę AIX, która zachowuje się jak interfejs dla sztucznej inteligencji. Oprogramowanie pozwoli w kompleksowy sposób testować możliwości AI w otwartym, chaotycznym środowisku. Dzięki temu dowiemy się, w jaki sposób sztuczna inteligencja podejmuje i priorytetuje swoje decyzje. Ponadto AIX pozwoli zbadać, jak AI reaguje na swoją obecność w grze.

Spersonifikujemy sztuczną inteligencję – powiedział programista AIX, Matthew Johnson, w wywiadzie dla BBC News – AI nie będzie widziało swojego awatara w grze, będzie bezpośrednio w niej uczestniczyć. Spojrzy oczami czegoś, co żyje wewnątrz gry. Uważamy, że jest to kluczowa część budowania prawdziwej sztucznej inteligencji.

Choć postać z gry komputerowej nie doprowadzi do buntu maszyn, na naszych oczach rodzi się AI, które w przyszłości może poważnie zagrozić ludzkości, jeśli wymknie się z naszych rąk. Taka uniwersalna sztuczna inteligencja, która potrafi oceniać, podejmować decyzje i ryzyko w którymś momencie może zdecydować, że jej największym zagrożeniem jest nie zombie na ekranie komputera, a człowiek. Jednak w pierwszej kolejności AIX pozwoli stworzyć wirtualnych przeciwników i kompanów, którzy będą reagować na nasze poczynania znacznie rozsądniej niż do tej pory.

Cóż, zanim umrzemy porażeni prądem przez inteligentną lodówkę, zagramy w kilka naprawdę niezłych tytułów. Zawsze to jakieś pocieszenie.

Źrodło

PODOBNE POSTY

Odpowiedz